Keutelen door de Zuid-Deense archipel - Reisverslag uit Ærøskøbing, Denemarken van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu Keutelen door de Zuid-Deense archipel - Reisverslag uit Ærøskøbing, Denemarken van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu

Keutelen door de Zuid-Deense archipel

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Teresi

26 Juli 2018 | Denemarken, Ærøskøbing

Inmiddels zijn we alweer ruim een week verder en is er weer een hoop te vertellen.
Terugkomend op de cliffhanger van het vorige verslag: we hebben niet voor het Noordelijke avontuur gekozen maar zijn vanaf het eiland Agerso, de Grote Belt overgestoken naar de historische havenplaats Nyborg. Het was een fijne zeiltocht met een aangename wind. Maar, Inmiddels was ook hier in het land de temperatuur als maar hoger geworden en waren we blij met een aanlegplaats aan de kade in de schaduw van een modern flatgebouw.
De volgende dag zijn we over diezelfde Grote Belt zuidwaarts gezeild. Onderweg hebben we een ankerstopje gemaakt om een verfrissende duik te nemen. Inderdaad, verfrissend maar je moest wel in beweging blijven want kwallen hadden steeds de neiging om zachtjes contact met je te zoeken.
De nacht hebben we voor anker doorgebracht in de buurt van het eiland Tasinge.
De volgende dag bleek er nog steeds een fijn windje te staan en zijn we gewoon wat op en neer gaan zeilen over de Grote Belt. tegen de avond zijn we de haven van het plaatsje Troense op het eiland Tasinge binnengelopen. Daar stond de -al wat op leeftijd zijnde- havenmeester met, wederom, een herkenbare witte pet ons al op te wachten om een ligplek aan te wijzen. Bij zijn verwelkoming bleek hij aangenaam verrast dat we uit "Niederlend" kwamen. Hij vertelde ons ooit een Nederlandse verloofde te hebben gehad. Hoe deze affaire ooit geëindigd is kwamen we niet te weet. Want toen ik nog eens probeerde te vragen waar zijn verloofde gewoond had vertelde hij mij wederom waar ik in de vroege ochtend die Brotchen kon ophalen.
Troense bleek overigens een schilderachtig plaatsje te zijn met een beetje Gooise trekken en het haventje een fijne plek om te verblijven. Zo'n haventje waar zowel de toeristen als de plaatselijke bevolking zijn bootjes legt. Waar wordt gevist en gekanood. En waar regelmatig de antieke veerboot Helge aanmeert. De volgende dag een fikse boswandeling gemaakt en ons in de avond te goed gedaan een een degelijke maaltijd in het oubollige Hotel Troense waar de kreeftensoep een hoogtepunt bleek!
Na afscheid van Troense te hebben genomen zijn we Oostwaarts gegaan om wat te gaan zwerven door het eilandenrijk van de 'Zuid-Deense Archipel'. Een fijne zeiltocht met een lekker windje waarbij je de vaargeulen goed in de gaten moest houden. De betonning is soms wat schaars maar we beschikken over de juiste kaarten en met z'n tweetjes gaat het navigeren ons, ondanks het nodige gekibbel, best goed af.
We zijn weer een nachtje voor anker gegaan in een baai in de buurt van Faaborg (zuid Fynn). De volgende dag was het in de ochtend bewolkt! Een verademing na al die dagen volle zon. Maar in de middag was dat alweer voorbij. We zijn gezeild naar het eiland Aero en de jachthaven van Aeroskobing binnengelopen.
Aeroskobing is ook weer een aparte plek om te zijn en doet mij een beetje aan Terschelling denken. Naast de overvolle jachthaven is er een veerboothaven waar zeer regelmatig de veerboot komt die een dienst onderhoudt met zowel een ander eiland als met de vaste wal, en er is een oude haven. Gisteren was daar een indrukwekkend evenement omdat tientallen antieke houten Deense zeilschepen, waaronder zeer veel twee-,drie-en zelfs viermasters daar voor een nacht kwamen aanmeren. Vanochtend zijn alle schepen weer uitgevaren.
We zijn hier nu al de derde dag op rij. De eerste dag hebben we fietsen gehuurd en zijn het halve eiland overgefietst. Het was behoorlijk warm maar het fietsen gaf ondanks de frequente lichte stijgingen, een beetje verkoeling en je krijgt en goede indruk van het eiland. En,.. de koude dranken op het dorpsplein zijn dan natuurlijk meer dan verdiend!
De fietstocht hebben we overigens ook gebruikt om op zoek te gaan naar een reparateur voor onze motor die al een poosje een beetje brandstof lekt. Hennie schatte in dat op dit eiland wel iets te vinden zou zijn. En dat klopte. Alleen bleek er niemand aanwezig bij de locatie toen we daar voor de deur stonden. Hennie heeft de volgende dag telefonisch contact gezocht. En ja hoor: de reparateur met de naam Svan kon ons helpen. We hebben nog een dagje moeten wachten op een nieuwe brandstofpomp die hij er deze ochtend heeft ingezet. Dolblij zijn we dat ook dit probleem is opgelost!
En nu, is het inmiddels donderdagmiddag 26 juli, is het voor Deense begrippen erg warm met zeer weinig wind en hebben we zojuist opnieuw een zonneschermpje gefabriekt. En hebben we besloten dat we nog een middagje doorkeutelen in de gezellige bende van Aeroskobing. En vanavond eten we mosselen!

Ook jullie veel sterkte met alle hitte want ik geloof dat de temperatuur hier daarbij vergeleken maar killetjes is!

• 26 Juli 2018 - 16:53

Roland:

Lijkt me leuk, die Deense eilanden!
    Volgende keer komen we langs, hoor!

• 27 Juli 2018 - 14:23

Barbara:

jullie zijn volgens mij nu van die doorgezomerde, geblakerde scheepslui geworden, met al dat mooie weer en onbekende kliffen en rotsen, boven en onderwater, welke jullie toch maar even simpeltjes hebben overwonnen, ik vind het nogal stoer van jullie, maar hoe moet dat straks op dat ingesloten piepkleine IJselmeertje ?? Ik weet wel dat ze daar voor jullie een dijk in hebben gelegd om het een beetje spannender te maken, en wat fuiken her en der geplaatst, maar ja het blijft behelpen.
    Dus geniet nog maar even van het mooie weer, de grote zeevlaktes, kusten e.d., en al het moois wat jullie gezien hebben en nog te zien krijgen,
    Groede vaart, doe voorzichtig en vooral genieten.

Lieve groetjes xx