Door de ondieptes naar de Grote Belt - Reisverslag uit Agersø By, Denemarken van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu Door de ondieptes naar de Grote Belt - Reisverslag uit Agersø By, Denemarken van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu

Door de ondieptes naar de Grote Belt

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Teresi

17 Juli 2018 | Denemarken, Agersø By

Beste volgers, bedankt voor al jullie reacties. We schrijven maar zelden wat terug, want we hebben het vreselijk druk. Opstaan, eten, tocht plannen, boodschappen, zeilen, afmeren, opruimen, koken, verplicht rondje lopen, borrel toe en uitgeput naar bed, zo gaat dat en vandaar. Maar we lezen graag al jullie berichten!

In Kopenhagen hebben we drie dagen doorgebracht en een nieuw toplicht op de kop getikt. Teresi heeft me de mast in gehesen, toplicht gemonteerd en ... het werkt! Vanuit Kopenhagen zijn we via de Bogestrom en het Smalands Fahrwasser (we hebben een Duitse zeekaart) nu de Grote Belt bereikt. We liggen op het eilandje Agersø: 172 zielen en een jachthaventje met een heel vriendelijke, energieke havenmeester in blauw hemd met witte pet. Voor de volgers die met vlaggetjes op de kaart bijhouden waar we waren: onderweg hebben we overnacht te Rødvig (inderdaad, voor de 2e keer! maar er was weinig wind en die was ook nog eens tegen ...), op het eiland Nyord, in Vordingborg en achter ons anker in de baai bij Skaerrebaksminde.

Tussen Rødvig en de Grote Belt vaar je door breed water, maar dat is zeer ondiep en heeft maar een enkel klein en ondiep geultje. De officiële minimum diepte is 2.20 meter, maar we hebben 1.80 op de dieptemeter gezien. Het feest begon al bij het oppikken van de eerste geul die het gebied in loopt. Het water loopt op tot 2.50 en de bodem is daar zanderig. Je ziet gewoon de bodem terwijl we er met 6.5 knopen overheen voeren. Doodeng. We hadden ook nog eens precies op dat moment te maken een vette donderbui die op een paar honderd meter afstand aan ons voorbij trok. Gelukkig was de bodem op de rest van het traject overwoekerd met donkergekleurd zeegras, dan zie je de bodem niet. Dat zorgde op een gegeven moment voor een rokende en warmlopende motor, de schroef zat er vol mee, maar een eindje achteruit varen bleek te helpen.

Genoeg gezeurd. Nyord is een prachtig eiland. ‘Mahlerisch’ zei de Duitse havengids en zo was het. Het ligt strategisch tussen de ondieptes en sinds de 17e eeuw zorgen afstammelingen van Hollandse zeelui daar voor de beloodsing. Een huisje op een heuvel biedt uitzicht over de platen en wie het eerst met zijn bootje bij de binnenlopende koopvaarder was, had de klus te pakken. Dat moet voor een gezellige sfeer onder de tien loodsen gezorgd hebben! Ankeren bij Skaerrebaksminde was schitterend en heerlijk eenzaam. Vandaag bekijken we het veelbelovende Agersø, waar we met een schoenlepel de haven in moesten. De wind is overwegend tegen, draait ook weer tegen als je overstag gaat, zodat we veel mijlen maken. Vaak vertrekken we met de genua maar moet er al snel gewisseld en/of gereefd worden. Gisteren bijv. vertrokken met de Genua 2 en met spijt dat de 1 niet opstond, maar na twee uurtje stond de piepkleine stagfok en hadden we een reef staan. Die reef moest er dan weer uit en eigenlijk moest de high aspect erop, maar we vonden dat we genoeg gewisseld hadden. Een kleine mijl tegenstroom en de wind die tegen ons in draaide maakte dat we zo’n 5 uur over twaalf mijl gedaan hebben. Waar voor je geld! Overigens: we hebben inmiddels de duizend mijl overschreden.

Wat gaan we nu doen? Dat ligt een beetje aan de wind. We kunnen boven Fynen langs naar het Westen en dan door de Kleine Belt naar het Zuiden of we gaan via de zuidkant van Fynen naar de Kleine Belt. De zuidelijke route lijkt de mooiste en het best bezeild, met veel leuke haventjes, dus we gaan waarschijnlijk naar het Noorden, het avontuur tegemoet. Jullie horen het wel. Geniet nog maar van het mooie weer, dat doen wij ook!

• 17 Juli 2018 - 11:02

Inge:

Fijn weer wat van jullie te vernemen!
    Heb het zelf ook megadruk...einde schooljaar..... dus ook geen uitgebreide reacties meer....

Liefs
    Inge

• 17 Juli 2018 - 11:27

Roland:

En hebben die Hollandse zeelui ook nog wat van onze prachtige taal daar achtergelaten, Hen?

• 17 Juli 2018 - 16:37

Hennie En Teresi :

Ha Roland! Inderdaad, vooral de taal van de oude ambachten. Zie het 2de kiekje.

• 20 Juli 2018 - 09:27

Tom En Bep:

Hoi zeerotten, wel een hele mooie trip die jullie maken, met al die wisselende natuur en het onstuimige weer, zo nu en dan.
    Hier is het rustig stabiel zomer weer, lekker warm en een rustig zeetje met zo nu en dan een zeehond.
    Teresi jij tref het maar met zo'n handige scheepsjongen aan boord het toplicht repareren etc.
    En genieten van alle leuke uitstapjes op alle eilandjes en haventjes en als jullie het zat zijn neem je maar een aquavit met haring in knoflooksaus
    Proost.
    Tak en tot ziens
    Liefs en knuf van de landrotten Tom en Bep

• 25 Juli 2018 - 11:49

Dick En Jolanda:

Vanuit een snikheet binnenland: nog veel plezier!
    Groetjes Dick en Jolanda

• 26 Juli 2018 - 12:54

Marijke:

Jeeetje zeg wat een prachtige reis!!!
    Heerlijk lijkt me dit! Geniet nog!! Lfs. Marijke