Alweer lang en breed in Zweden - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu Alweer lang en breed in Zweden - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu

Alweer lang en breed in Zweden

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Teresi

25 Juni 2018 | Zweden, Ystad

En zo zitten we nu alweer een dik etmaal in het beroemde Ystad. Jaha, nu zijn een aantal 'Wallander-fans" onder ons vast stikjaloers! En terecht. Maar niet alleen vanwege de misdaad. Het is een prachtig plaatsje.
Gisteren zijn we hier aangeland na een mooie zeiltocht van dik 30 zeemijlen geheel en al op de spinaker.
Vrijdag jongstleden waren we uit Rodvig vertrokken. Na twee dagen stormachtig weer was de wind weer wat aangenamer en zijn we rustig naar een haven bij het Falsterbokanaal bij Hollviken (Zweden, ten zuiden van Malmo) gezeild. We waren daar koud binnen of de wind loeide weer aan en maten we 24 tot 30 knopen op de windmeter. En dan weet je het wel.....
Om ons gelukje te vieren en een beetje met het midzomerfestijn hier mee te doen zijn we op de haven bij een Libanees terecht gekomen die heel blij was dat wij de derde en vierde klant van die avond waren. We kregen grote glazen bier en ze kookten de sterren van de hemel. We bleken tevens de laatste klanten van die avond te zijn.
De Midsommer bleek verder ook heel anders dan ik mij van te voren had kunnen voorstellen: We waaiden bijna van de stijger af en de temperatuur was winters. De volgende dag was de lucht vol dreigende wolken en nog steeds harde wind. We zijn maar eens lekker gaan fietsen in dit prachtige stukje Zweedse zuidkust. Aardigheidje van de haven was dat ze gratis fietsen ter beschikking stelden.
En de volgende dag lekker rustig naar Ystad gevaren.
Overigens ontdekte Hennie dat de navigatieverlichting boven in de mast niet werkte. Niet gelijk een urgent probleem zou je zeggen maar gaat natuurlijk wel een rol spelen in augustus. Hennie wilde dat vandaag repareren. Daartoe moesten we de mast laten zakken en alle mogelijkheden nagaan waarom het niet werkt. Om een lang verhaal kort te maken: het werkt nog steeds niet. Wel een teleurstelling als je zo je best doet. Maar goed, we hebben altijd nog andere verlichting en wie weet komt er in de loop van de tijd nog een oplossing.
Nu zitten we genoeglijk in de kuip te genieten van een rustige zomerse avond en vermoed ik vanuit mijn ooghoeken Wallander op een bankje aan de haven te zien zitten die peinst over een onopgeloste moord. En plannen wij onze tocht voor morgen.

Overigens,... bedankt voor al jullie leuke en bemoedigende reacties. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn: Wij vermaken ons opperbest. En jullie maar sappelen.....
Ik zeg: succes met al jullie harde werken en hopelijk ook af en toe een zonnetje op het hoofd!

• 25 Juni 2018 - 18:56

Hennie En Teresi :

TEresi, het is hoog en breed, hoor, geloof ik.
    Groet,
    Hennie

• 28 Juni 2018 - 22:18

Gé:

Jullie hebben het niet breed qua temperatuur. Hennie, het verbaast me niet dat je zo graag je verlichting in orde wilt hebben voordat het een probleem wordt. Je wilt die dingen altijd voor zijn. Wat jammer dat het nog niet werkt na alle gedane moeite. Mast laten zakken lijkt me geen sinecure. Ja, als ik die Scandinavische series zie, wil ik daar ook wel heen en jullie zijn er al, echt een leuk verhaal weer.
    Maak je geen zorgen over dat sappelen, maar je bescheidenheid siert je.

• 01 Juli 2018 - 08:27

Barbara:

Hoi Stoere Zeebonken,
    Hier even een berichtje uit Heiloo, jullie zijn al lekker opgeschoten ondanks alle ups en downs maar jullie houden de moed erin, geweldig, houden zo en geniet ervan.
    Sterkte en lieve groetjes uit Heiloo xxx. ik volg jullie net zolang tot jullie wee terug zijn.