Aangekomen in de Oostzee! - Reisverslag uit Holtenau, Duitsland van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu Aangekomen in de Oostzee! - Reisverslag uit Holtenau, Duitsland van Hennie en Teresi - WaarBenJij.nu

Aangekomen in de Oostzee!

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Teresi

13 Juni 2018 | Duitsland, Holtenau

In twee etappes hebben we het 100 km lange Noord-Oostzeekanaal bedwongen.
Op zondagavond rond een uur of 6 vertrokken we vanuit Cuxhaven waarna wa na ca anderhalf uur bij de gigantische zeesluis bij Brunsbuttel aankwamen. Met wat zenuwachtig gestuntel van mij kwamen we oke de sluis in. En weer uit. Daarna onmiddellijk afgemeerd in het kleine jachthaventje pal naast die sluis. Het bleek een feest om daar te zijn en te ervaren hoe alles reilt en zeilt in zo'n gigantisch nautisch bolwerk!
De volgende dag vol goed moed op pad gegaan. Maar, na een klein mijltje bleek de motor te sputteren en uit te vallen. Phoe... wat was ik blij met mijn ervaren kapitein die De Raket onmiddellijk veilig naar de kant wist te manoeuvreren. Al snel was er een zeer vriendelijke voorbijganger op de wal die een technische man wist te organiseren en na ca 2,5 uur waren we wederom op pad.
In de avond kwamen we in Rendsburg aan en de motor had steeds als een zonnetje gelopen. De volgende dag rustig verder gekacheld maar het einde van het kanaal. Onderweg veel zaagbekken, kolganzen en een zeearend gezien (voor de ornithologen onder ons) en natuurlijk heel veel enorm grote zeevrachtvaarders. Immense schepen die vaak nog hoger zijn dan het flatgebouw waarin wij wonen in Amsterdam!
Na het nemen van de zeesluis bij Holtenau arriveerden we dan gistermiddag op de Oostzee. Dit moesten we natuurlijk even gepast vieren met bier, ein schnitzel und matjes!

• 13 Juni 2018 - 09:18

Inge:

Nu is het avontuur echt begonnen!
    Ik ben ook blij dat jullie NOG een ervaren kapitein aan boord hebben. Hennie, jij bent toch ook ervaren?
    Behouden vaart weer!

• 13 Juni 2018 - 11:31

Karen:

Klinkt als mooi avontuur! bevalt het vrije leven al een beetje.....

• 13 Juni 2018 - 17:19

Gé:

Wat een mooi traject ! Wel pech dat je motor het begaf en iedereen die je een beetje kent, weet dat achterstallig onderhoud wel ongeveer de laatste reden is dat dat
    stukje mechaniek je in de steek laat, echt wel vervelend. Als je je angst te boven bent om tussen die enorme vrachtschepen te varen, moet dat inderdaad fascinerend zijn. Jullie moeten ook wel een beetje ornitholoog zijn, want schijnbaar weten jullie dat zaagbekken niet zo algemeen voorkomen in de Nederlandse weilanden, maar het kan natuurlijk dat ze zich in Nederland overal verstoppen, het zijn holenbroeders.

• 13 Juni 2018 - 19:06

Hoi Inge,
    Ik ben. Blij dat je mij OOK als ervaren beschouwt!

• 14 Juni 2018 - 12:07

Cilie:

Wat een avonturen! Jullie zullen af en toe wel gedacht hebben "waar zijn we aan begonnen!"

Hopelijk komen jullie nu in rustiger vaarwater en kan het grote genieten beginnen!!

• 15 Juni 2018 - 06:42

Roland :

Mooi, een zeearend!
    Goede vaart!

• 15 Juni 2018 - 07:21

Hoi Cilie,
    Het grote genieten was al begonnen hoor! T was een waar feestje op het kanaal!

• 17 Juni 2018 - 10:49

Mieke:

Hoi Teresi en Henny, wat een prachtig avontuur! Leuk om te lezen. Fijne tijd! Alles loopt hier zonder jou wat stroever, maar wij doen ons best.

• 17 Juni 2018 - 18:53

Hoi Mieke,
    Daar geloof ik niets van! T'is gewoon even wennen en voor je te weet ben ik er weer!